Stolpskott

Har börjat fixa med trädäcket nu på sydsidan av huset och har kapat ned flaggstången.

Tyvärr var den förankrad i marken med stolpfundament som bestod av två rejäla stålbalkar som gjutits ned i ett betongankare - hela konstruktionen värdig att förankra en mindre kustartilleripjäs. Betong måste ha varit väldigt billigt förr i tiden :-)



I brist på skärbrännare och pentylstubin fick jag ta till med min lilla 125 mm vinkelkap.

Efter en timma i gnistregn hade jag kommit några cm i första snittet, vilket var lite deprimerande. En blixtvisit till bygghandeln så hade jag köpt lite nya kapskivor.
Efter det gick det bättre och jag kapade ned resten på några timmar.

Eftersom balkarnas C-profil sitter med den plana sidan mot varandra och det inte går att komma emellan med en vinkel-kap, blev det lite mer komplicerat att komma åt. Men det gick genom att såga hack i den ena balken och kapa den för att sedan ta nästa.



Såhär i efterhand hade det varit värt att hyra en riktig kapmaskin som klarar att kapa balken i ett snitt och som hade orkat med att kapa 15mm stål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0