Taklister

Hoppla,

Att gera lister är både svårt och tråkigt. Det kan alla kvällsrenoverare intyga som står och kämpar med geringsboxar och slöa sågar och försöker få till alla vinklar rätt. Ofta blir lister kvar till slutet (== då man säljer huset).

När jag renoverade köket fick jag tipset att sätta taklisterna innan jag målade taket och mjukfoga alla skarvar innan jag målade över allt med takfärgen. Superenkelt och resultatet blev mycket bra. Jag kör samma princip till farstun.

Listerna som geras är av typen svanhalslist, vilket ytterligare ställer krav på att hålla tungan i rätt mun, eftersom listerna monteras i 45 graders vinkel mot tak och vägg. Jag vet inte hur många lister jag har sågat fel i mina tidigare projekt, men tillslut tröttnade jag på detta och sågade till två par klossar som jag använder och måttar med (ett innehörn och ett ytterhörn).

image146

Taklister inne i kapprummet. .

image147

Mot ytterdörr. Jag har även satt upp en 200 x 18 mm hyvlad limträskiva i valv-taket (den skall målas vit med listfärg sedan)

Det är c:a 5 mm glipor i alla hörn som skall fogas med latexfog innan målning. Sen skall några mindre skador på panelen spacklas och slipas innan allt grundmålas.

Vi var och beställde klinker till golvet i Lördags också. Den kommer nog om c:a 2 veckor, så vi hinner nog klart mycket av målningen innan det är dax att kakla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0