Dax för nytt värmesystem

Det är dax att uppgradera värmesystemet med en värmepump nu. Den elpannan som vi har är både underdimensionerad och har en trasig termostat - dessa två egenskaper tillsammans gör att den fungerar bäst i utomhustemperaturer över 0 grader C. Termostaten brukar oftast hänga sig på natten, vilket gör att man ofta vaknar upp på morgonen av att det är c:a 13-15 grader C "varmt" i huset.

Vi är inte helt nöjda med att ha det så, skall tilläggas.

image128

Det nya systemet är byggt runt en luft-värme pump med elpatron och en accumulator-tank på c:a 500 liter, där 200 liter är varmvatten. Varmvatten kopplas sedan i serie med den gamla varmvattenberedaren, vilket gör att jag inte behöver köra värmepumpen högre än till c:a 45 grader vattentemperatur i värmekretsen, då den gamla varmvattenberedaren på 200 liter toppvärmer vattnet. En annan fördel med detta är att vi kan stänga av fläkten på sommaren vilket ger en längre livslängd på fläkt och värmepump samt en trevligare utomhus miljö.

Alla delar (utom fläkten givetvis) kommer att installeras i källaren.

image129

Här har jag rensat bort lite skit runt murstocken och snickrat en form för att gjuta en sockel/klack som acc-tanken skall stå på.

image130

Jag fyller i med gamla bitar av leca som blev över från murningsarbetet med grunden. Ett par saker mindre att köra till tippen. Även om jag har en liten betongblandare så är det både tråkigt och tungt att blanda till betong i onödan...
De stora leca-blocken utanför formen är bara där som stöd medans jag gjuter.

image131

Sockeln klar. Jag har till och med lagt en 45 graders fasning av kanten för att den inte skall vara så vass. Nu skall den stå och bränna i närmare en vecka, innan det är dags att lyfta in acc-tanken.

Nästa steg blir att bereda lite mer plats för elektriker och rör-killen som skall börja installera utomhusenheten i nästa vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0