Svävande trapphus

Så var det äntligen(!?) dax att börja banka sönder grunden under trapphuset (där farstun är) för att gjuta om den och lägga in dränering. Sommaren regnande har påminnt oss om att något måste göras åt det....

Först av allt så har jag grävt ut och tagit ett hål i den gamla grunden samt brutit upp golvet i fastun. Den uppmärksamme noterar att det inte finns ett spår av isolering i denna delen av grunden. Det kommer jag att fixa när allt murningsarbetet är klart.

image86

För att avlasta trapphuset har jag pallat upp det med en slipers (110 x 140 mm) som jag skjutit in under syllen och satt i spänn med kilar.

image87

Såhär ser det ut från utsidan

image88

Tada....!
Entren på huset svävar i luften. Opraktiskt och intressant - börjar det regna nu så har vi en vallgrav.

Nästa steg blir att gjuta en armerad betongplatta i botten som vi kan mura upp en ny grund på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0