Murning och nya bjälkar

Så var den nya bottenplattan gjuten med armeringsjärn och K40 Betong (det gjorde jag förra helgen, men har inte haft tid att lägga upp det på bloggen). När vi klar med gjutningen fick jag rådet att vattna betongen efter en dag.
Det har dock regnat så mycket under veckan så det har nog inte behövts....

image96

Denna helgen har jag murat upp hörnet och tagit bort de värsta bitarna av syllar och reglar som har varit dåliga. Jag har lagt syllpapp och 28 mm tryck-impregnerat trall mellan den nya muren och gamla syllen. Det hörnet under dörren som jag har börjat med är det som är värst utsatt, dels p.g.a. att den legat lägst ner i jorden, men även för att det har suttit en gjuten betong-trappa som förstört allt trä.

image97

Murning pågår. Leca-blocken hamnar i mitten på betong remsan.

image93

Den ganla syllen under dörren var helt rutten och trillade isär när man petade på den. Jag har bytt ut det mot två 45x145 reglar som jag skruvat ihop och pressat in mellan tröskeln och muren. Dessa sitter fast med vinkeljärn i en bit tryck-impregnerat.

image94

Golvregeln var så rutten att den nästan gick av, så jag sågade av den och har ersatt den med två längder 45x145 råplan som jag skruvat med franska skruv samt vinkeljärn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0