Reglar upp

Så var det dags att sätta reglar för att isolera ytterväggarna och sätta VP-rör för den el som skall gå i väggarna.
Jag kommer att isolera med 2 x 45 mm skivor och sätter således två lager reglar (horisontellt samt vertikalt) för att på så vis undvika köldbryggor i möjligaste mån. 90 mm isolering är kanske i minsta laget, men det tar så mycket golvyta att lägga på mer.

I väggen dolde det sig en tilluftsventil som kan vara käck att ha i farstun; det är ju ingen nackdel att ha lite ventilation där.


image17

Jag får god hjälp av Vilhelm med att testa hållbarheten i reglarna :)

image18

Den el som skall dras i väggen är en ytterbelysning och en IR-sensor som tänder lampan när någon närmar sig entren och det är mörkt.

image19

Här har jag lagt i isoleringsskivorna, dom passar perfekt eftersom jag har reglat med cc 60 överallt.

image20

Väggarna kommer att täckas med 15 mm plywood för att jag skall ha något stabilt att skruva förvaring i. Skivorna täcks med gips/tapet eller pärlspont.
Därför använder jag gula eldosor (dubbelgips) som jag skruvar med beslagsskruv bakifrån.

image21

Här har jag måttat in plywoodskivan för att jag skall kunna kapa till VP-rören. Nästa steg blir att lägga på ångspärr och skruva fast plywood-skivan i reglarna med skruv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0