Renovering av fönster - del 2

Efter pluggning slipas pluggen ned med en slipmaskin och fasningen på fönsterbågarna slipas försiktigt för att ta bort grader och flisor från skrapningen.
image30
Bågen grundas med träolja och sedan har jag grundmålat med ett lager lösningsmedelbaserad oljegrundfärg.
Nästa steg var att måla insidan på bågarna med Jotun högblank lackfärg för lister (och så den lösningsmedelbaserad).

image33
Glaset har jag skrapat rent med ett rakblad (glasskrapa) och tvättat ren med fönstertvätt. Det gamla kittet sitter som berget och glaset är fullt av färg-kludd. Dock får man vara försiktigt med det gamla glaset som är mycket rep-känsligare än modernt glas.

image32
Sedan följer isättning av glaset, som fästes i bågen med några små spik (små dyckert till häftapparat) och slutligen kittning (som kanske är det svåraste momentet). Här måste man vara mycket noggrann och använda ett fönsterkitt av bra kvalitet - jag har använt ett kitt från Sika som man kan forma med handen som modell-lera, vilket jag tycker är mycket enklare att använda än i tub.

Kvar att göra är att måla utsidan, sätta i beslag samt montera fönstret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0