Golvet

Golvet är 22mm spontad furu (råspont). Det är inte samma golvplank som i resten av huset (eftersom det är 28 mm gran) och golvet på ovanvåningen har varit täckt med en lenolium-matta, vilket har gjort att trägolvet i princip varit obehandlat.
Fullt med flisor och hål från kvistar som torkat ut. Vi har väl dragit ut ett 20-tal flisor ur Vilhelms (och hans kompisars) fötter och händer, då dom lekt i detta rummet :-(

I ena hörnet av rummet har det gått värmeledningsrör (till vinden) vilka har efterlämnat ett hål i golvet när vi tog bort dessa.
image66
Jag har sågat upp hålet så jag har fått någorlunda vinkelräta hål att foga i nya bitar golvplank.

image67
"Tiljorna" är 90 år gammalt virke med andra dimensioner än modernt trä, därför har jag fått ta ett par bitar av gammalt golvplank som jag har rivit ut från det gamla badrummet. Sedan har jag sågat till dem i rätt vinkel med kap/ger-sågen och skruvat dem i en underliggande planka med golvskruv.

image68
Vi hyrde en golvslip och började slipa golvet med 40 papper på diagonalen för att jämna av golvet. Sedan bytte jag till 100 papper och slipade längs med golvplanket för att försöka få bort groparna som blir i början och slutet av varje rad.
image69
Uppe i vänstra hörnet kan man se man lagningen i golvet efter slipning.
image70
Slutligen har jag slipat hela golvet med 100 papper på en excenterslip, där jag även gått över alla kanter och slipat ned dem eftersom golvslipen inte når ut riktigt i alla kanter och hörn.
image71
Det är nästan synd att måla golvet - men vi har bestämt oss för att golvet skall vara vitt och målas med en golvfärg som ger en hård och lättstädad yta. Jag kommer att göra ett försök att spackla de värsta hålen i golvet också med snickar-spackel. Slut på flisor i barnens fötter och händer....

En anekdot från slipningen; Jag köpte för lite påsar till golvslipen (tips; räkna med en påse per grovt papper), vilket gjorde att jag fick återanvända den sista påsen för att bli klar. Då jag var färdig med sista vändan och drog ut golvslipen till mitten av golvet så sprack påsen och jag fick en rejäl dusch av slipdamm i nyllet - trots ansiktsmask och skyddsglasögon så blev ansiktet helt igenmurat och jag släppte golvslipen rent instinktivt, vilket gjorde att den for in i väggen med ett brak(!).
Som tur vad så träffade den delen av väggen som var en massiv plankvägg, vilket gjorde att gipsplattan blev lite tilltufsad. Om den hade träffat den reglade delen av väggen så hade den troligtvis gått igenom 13 mm gips + 17 mm råspont och fortsatt ned för trappan till bottenvåningen... Den väger 45 kilo och kan ställa till med mycket skada.

Min sambo som såg hela uppvisningen tyckte att det såg ganska kul ut :-)

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Vilka vackra golv!

2007-08-01 @ 09:55:40
URL: http://mariaellinor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0